02.12.2025 | Felleskjøpet

Løten-bonden lar AutoTrac-funksjonen og den automatiske terrengjusteringen styre den nye John Deere T5-treskeren. I stedet kan han konsentrerer seg fullt og helt om det som skjer på skjærebordet, der ei god avling med Sverre 6-radsbygg velter inn. Bygget skal leveres som såkorn til Felleskjøpet

Mye å sette seg inn i

Det er mye å sette seg inn i når en tar i bruk en ny tresker. Men ut over i skuronna har Steen og sønnen Herman blitt mer fortrolige med teknologien. Innstillinger, justeringer og kalibreringer er helt nødvendig for å få treskeren til å gå mest mulig optimalt og utnytte kapasiteten fullt ut. Sånt tar litt tid.

– Vi må rose Felleskjøpet. Vi har fått god oppfølging av selger Kim Mangerud og mekaniker Espen Storlien ved Hamar-avdelingen. Vi er veldig fornøyd med måten de følger opp, tar problemstillinger underveis, setter av tid og er med på å kjøre. Vi må bli kjent med treskeren, men det har fungert bedre og bedre. Det har vært spennende å teste automatikken som regulerer hastigheten basert på spill, motorytelse og andre faktorer, men her må vi bruke litt tid på å forstå hvordan vi kan få mest mulig ut av det. Vi har «mye terreng», og det har vært utfordrende i starten, sier Herman.

Tresker for framtida

Steen og Hermann har kjøpt en ny T5 600 Hillmaster med 4-hjulstrekk gjennom deres felles selskap HS Agro DA, og byttet inn en John Deere T560. De driver til sammen rundt 1400 mål korn og samarbeider med en nabo om ytterligere 400 mål.

John Deeres nye generasjon T-treskere ble lansert fra fabrikken i Zweibrücken i Tyskland i 2024 og har nå mye av teknologien, samt førerhytta og designet, fra de større S- og X-seriene. T5- og T6-treskerne er dessuten forberedt for å kunne oppgraderes med avanserte løsninger fra de større treskerne og nyheter som måtte komme i framtida.

Treskeren har integrert GPS-antenne som styrer Hillmaster med automatisk justering av renseverk og spredeskjerm på kutteren. Kutteren er for øvrig helt ny med bedre kutting og spredning av halmen. Treskeren kan selv styre hastigheten automatisk ved hjelp av en rekke sensorer som registrerer kornmengde, elevatordrift, spill og motorytelse, og som automatisk regulerer broavstand og soldåpning. Målet er god kornkvalitet, lavt spill, lite drivstofforbruk og best mulig lønnsomhet.

Av alle forbedringene, er det særlig én Steen og Herman legger stor vekt på: Den nye Hillmaster-funksjonen som nå justeres av såkalte proporsjonalventiler, som gir roligere bevegelser – også med full stor korntank.

– En av grunnene til at vi byttet tresker er den nye hydraulikken. Den er mye mer smooth og gjør at alt går stille og rolig for seg. Det er mindre å stille inn, og den følger terrenget bedre. Jeg føler at kapasiteten er ganske lik den gamle, men denne er mer behagelig å kjøre, sier Steen.

"Det er mindre å stille inn,
og den følger terrenget bedre."

De som tror Hedmarken bare er flate jorder, bør ta seg en tur til Steen og Herman i Løten. De har store fine skifter, men terrenget bølger opp og ned. Hillmaster-funksjonen arbeider store deler av tiden.

– Mange steder er det maksimalt utslag på Hillmasteren, men det merker du ikke når du sitter i treskeren, sier Herman.

Hillmaster-funksjonen har en helningskompensasjon på opptil 22 prosent. I tillegg til kjørekomforten skal vektfordelingen i treskeren hindre overbelastning på hjulene og sikre godt grep. Også korntanken holdes i vater.

Automatikk

Den automatiske hastighetsstyringen på T-seriene kalles reaktiv automatisering, som betyr at treskerautomatikken baserer seg på grøden som har kommet inn i treskeren. S- og X-seriene har John Deeres såkalte prediktive automatisering, som ved hjelp av satellittbilder og kameraer på treskeren kartlegger åkeren og avlingen noen sekunder før den kommer inn i treskeren og justerer hastigheten allerede i forkant av at den havner på skjærebordet. Det skal øke ytelse ytterligere. Også T-treskerne er forberedt for dette.

– Siden maskinen er utstyrt for denne automatikken, er det noe vi må diskutere. Det er spennende å følge med på teknologien, i hvert fall hvis den kan gjøre oss mer effektive. Dette er en veldig moderne maskin. Fordelen er kanskje at hvis maskinen er intelligent, kan også en uintelligent løtensokning bruke den, smiler Herman etter en fin høst hvor de fikk inn alt kornet på åtte dager.

720x480 Høj_20250820_2.jpg

LETT Å STYRE: Den justerbare tuten gjør det enklere å tømme i fart, konstaterer Steen og Herman.

Ny førerhytte

– Bare slipp, den lukker seg selv, elektrisk, forklarer Steen i det vi har satt oss i passasjersetet og trukket inn døra. – Det er overtrykk i hytta, fortsetter han.

T-treskerne har fått samme førerhytte som S og X. Den er større, mer oversiktlig, svært stille og i prinsippet støvfri. Herman og Steen har valgt sete med massasje og kjøling. Her er den nye programmerbare CommandPRO-kjørespaken og to G5-skjermer for kontroll og styring av maskinen. I tillegg sitter John Deeres ytelsesskjerm på høyre stolpe og det er skjerm for telefoni, radio og underholdning. Og ordentlig kjøleskap.

– Det er jo veldig stille og rolig her, og denne kjørespaken sitter bedre i hånda, konstaterer Steen.

De liker også den nye tømmeskruen med en kapasitet på opptil 150 liter korn i sekundet og justerbar tut.

– Tømminga går veldig rask og når du kan styre og justere tuten, er det mye enklere å tømme i fart og i kupert terreng, sier Herman.

De ser dessuten tømminga live på skjerm i førerhytta fra et kamera på skruen.

imageqqm48.png

STILLE OG ROLIG: – Her går alt stille og rolig for seg, sier Steen Høj. T5-serien har nå samme hytte som på de større S- og X-modellene.

Ikke gift med Felleskjøpet

Steen legge ikke skjul på at han har hatt en del spørsmål under innkjøringen. Blant annet har han stusset over avlingskartet, men har prioritert å få avlinga i hus framfor å bruke for mye tid på det. I følge maskinselger Kim Mangerud handler dette om kalibrering som vil bli løst.

– Hvor mye betyr verksted og service for dere når dere kjøper slike maskiner?

– Det var vel en av grunnene til at det igjen ble en handel med Felleskjøpet. Det har jeg også gitt verkstedet beskjed om. Det er spesielt mekaniker Espen ved verkstedet på Hamar som har hjulpet oss mye, særlig med det digitale. Han er flink både til det mekaniske og digitale, sier Steen.

HS Agro har bare John Deere-traktorer og tresker.

– Men jeg er ikke gift med Felleskjøpet. En ting er hva maskinene er gode for, men du må ha oppfølging og få hjelp når det trengs. Særlig når det gjelder Operations Center. Da har Espen hjulpet oss mye. Han er også en god praktiker, sier Steen.

Digitale bønder

– Vi vil gjerne vær high tech-bønder, men det er krevende, sier Steen, og forteller at de tok i bruk John Deeres Operations Center fore fire år siden og bruker det nå til alt.

– Det er først og fremst til planlegging og dokumentasjon. Vi har ingen notisbøker lenger, alt er digitalt. Alle maskiner har antenne og er online, og alt som kan ha ISOBUS har ISOBUS. Da blir det dokumentert direkte i Operations Center.

– På sikt tror vi kravene til dokumentasjon vil øke, og da må vi bare komme i gang. Vi gjør små feil hvert år, men det blir mindre og mindre, sier Steen.

Som et apropos: Åkeren vi var med å treske hadde Steen sådd med egenprodusert styrefil for variabel såmengde, først og fremst basert på topografi med flere frø på toppene og færre i sjunkene, og det var brukt gradert gjødsling. Og åkeren framsto svært jevn!